RóMANS PROJECTEN

De video-installatie ‘Diagnose: Gestoord’ onderzocht samen met haar bezoekers het gebied tussen psychisch ‘gezond’ en ‘ongezond’ zijn. De individuele ervaring van de installatie ‘Diagnose: Gestoord’ bestaat uit drie verschillende ruimtes waarin zowel gebruik wordt gemaakt van performance als van video. Als bezoekers van de installatie doorloop je verschillende fases.    


‘Surfen enzo op een eiland met Ró’ is de eerste korte reality documentaire van Róman Luijks en Marie-Anne Faustinelli. 
In deze video is het surfleven op Fuerteventura in beeld gebracht, gefilmd door Róman zelf met een GoPro. 
Het is een reality documentaire omdat het met de hand gefilmd is en niets mooier is gemaakt dan het is. 

De stichting Hello Gorgeous wil leven met hiv normaliseren door het stigma te bestrijden. De bezoekers van de World AIDS Conference 2018 konden deelnemen aan de ‘Hiv Stigma Experience. Dit was een multimediale belevenis waar bezoekers konden ervaren hoe het is om gestigmatiseerd te worden en hoe dit kan leiden tot zelfstigma. In deze installatie hebben de bezoekers individueel de verschillende fases doorlopen die iemand doormaakt op moment dat hij of zij de diagnose ‘hiv-positief’ krijgt.

AD(H)D!? is een zintuig(over)prikkelende installatie, waarin je als bezoeker een reis maakt door het brein van Sarah, een studente neuropsychologie met AD(H)D. Bezoekers konden in deze installatie ervaren hoe het is om zelf AD(H)D te hebben. Door het juiste gebruik van licht, kleur, geluid en gevoel werden hun zintuigen op zo’n manier geprikkeld, dat de symptomen van AD(H)D gesimuleerd werden.

De vergeten mens is een project dat uitgevoerd is voor Geories Wintergarten in Ruigoord. Bezoekers werden gevraagd wie zij dachten dat vergeten werd in de samenleving. Ze schreven een briefje aan deze vergeten. De briefjes werden met (ecologisch afbreekbare) ballonnen de wereld in gestuurd. Zo zouden ze terecht komen bij iemand terecht die je niet kent… of misschien toch niet?
Hoofdpijn, de eerste video-installatie van Róman, ging over een worsteling met de eigen identiteit en de hoge verwachtingen die we van onszelf hebben. Als bezoeker kom je een lege, holle ruimte binnen, een soort werkplaats, waar een video-installatie staat. Met hoofd ga je door het gat in het doek aan de onderkant van de installatie, waardoor je met je hoofd in de installatie staat. Je bent omringt met video, vier schermen waar van buitenaf beelden op geprojecteerd worden die op elkaar aansluiten en samen één geheel vormen. Boven en onder reflecteert de video op het witte materiaal, waardoor je je volledig in een andere wereld waant.


Koop Een Nieuwe is een videoclip van 4 minuten uit een parallelle wereld. In deze wereld is alles perfect en blijft iedereen nieuwe spullen kopen. Spenden is de norm en duurzaamheid is voor losers. In die wereld weet niemand eigenlijk wat het écht kost om, de spullen die ze elke dag kopen, te produceren of weg te gooien. Iedereen blijft maar spenden, want dat is wat iedereen de hele tijd doet.

Voor dit project liet Róman zich inspireren door de klassieke tragedie ‘Antigone’ van Sophocles. ‘De laatste druppel’ gaat over kiezen voor de dood. In deze performance-installatie wordt je als bezoeker geconfronteerd met Antigone.
Big questions lead to great ideas & great ideas lead to big questions. Tijdens haar stage bij Lucas de Man (o.a. artistiek leider van Stichting Nieuwe Helden en regisseur bij Het Zuidelijk Toneel) in het derde jaar van de opleiding, heeft Róman onder andere de rol van ‘Creative Project Manager’ voor TEDx AMSTERDAM op zich genomen
De internetfilm ‘Maar Als Iedereen Zo Denkt’ is ontstaan vanuit een initiatief van Marie-Anne Faustinelli en is uiteindelijk tot stand gekomen doordat bijna 285 mensen hun steentje hebben bijgedragen. Dit bijzondere filmproject is een door het publiek geïllustreerde, electronisch gearrangeerde monoloog, gericht aan de huidige generatie jongeren.


Róman houdt zich bovendien bezig met verschillende educatieve en maatschappelijke projecten. Zo maakt en speelt ze voorstellingen voor basisscholen en middelbare scholen en begeleidt ze leerlingen in toneelspel rondom actuele en maatschappelijke thema’s, werkt ze met acteurs met een verstandelijke beperking en helpt ze psychologie studenten als traningsacteur.